Malakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Frank Kievit - WaarBenJij.nu Malakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Frank Kievit - WaarBenJij.nu

Malakka

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

15 Augustus 2017 | Maleisië, Malakka

13 augustus
Vandaag door naar Malakka. Het is 10 minuten lopen, 5 minuten met de metro en 30 minuten met de trein om op het busstation te komen. Ik dacht met de bus van 11 uur hoef ik niet te vroeg op te staan en ben ik alsnog vroeg in de middag in Melakka. Ik had alleen geen rekening gehouden dat de trein een zondagrooster heeft waardoor ik alsnog om 7 uur mijn wekker kon zetten.
Na de metro, trein, wat wachten en nog geen 2 uur bus aangekomen bij Melakka Sentral. Vanaf daar is het nog 3 km naar het hostel. Eerst wilde ik gaan lopen, maar aangezien de zon vol schijnt met 33 graden was dat niet een heel goed idee, dus toch maar de taxi genomen.
In het hostel heb ik een eigen kamer met gedeelde badkamer. Prima hostel. Na wat rusten de stad in om wat te eten. Daar was de avondmarkt bezig. Allerlei verschillende kraampjes met vooral veel voedsel. Tussendoor bij een restaurant wat gegeten en toen weer verder over de markt gelopen.

14 augustus
Op mijn gemakje opgestaan, als ontbijt rijst gekozen. Rijst met ei en sambal. Qua pittigheid ging het wel dacht ik, maar mijn maag heeft de rest van de ochtend gesmeekt niet meer in de ochtend pittig te eten.
Eerst richting China Town gelopen. Mijn plan was om langs wat dingen te gaan en dan door naar het busstation om alvast een ticket te kopen voor morgen. Ik ben ondertussen behoorlijk gewend aan het verkeer, ik loop makkelijk tussen de auto's door en langs wegen waar je in Nederland een boete voor zou krijgen. Maar de stoepen (of iets dergelijks) zijn er richting het busstation zo weinig en er is weinig loopruimte naast de wegen dat ik de missie voor een ticket scoren laat gaan. Morgen dan maar op de gok erheen.
Daarna langs nog wat tempels, het Hollandse plein en andere bezienswaardigheden gelopen en even voor de lunch naar het hostel terug. Uurtje rust en gaan lunchen. Daarna naar de andere kant van de stad. Ondertussen was de zon gaan schijnen en was het niet meer uit te houden buiten.
Ik kwam langs een Maritiem museum en besloot naar binnen te gaan. Het ging deels over de geschiedenis van Melakka als Portugese, Nederlandse en Engelse bezetting en deels over het onderwater leven in Maleisië. Erg boeiend! Daarna rondje in een mall gelopen en daarna wilde ik gaan avondeten. Malakka heeft niet heel veel restaurantjes. En bij de restaurantjes die er waren zat helemaal niemand. Uiteindelijk weer bij de mall uitgekomen. Ik wilde bijna van ellende naar de KFC toen ik een foodplaza zag. Bij een Thai soep met rijst besteld. In de soep dreef gewoon een rode laag van de peper. Groentes en kip eruit gevist, die waren erg lekker. Nog een ijsje toe en terug naar het hostel.

15 augustus
Rond middernacht is er een tropische hoosbui met veel onweer losgebarsten. 's Ochtends is de hoosbui over maar regent het nog wel.
Om 7.45 opgestaan. Ontbeten (nu wel toast met ei en jam) en op aanraden van de eigenaar van het hostel met een Uber naar het busstation. Ik had op internet gezien dat er nog plekken vrij waren voor de bus. In Kuala Lumpur waren allemaal dezelfde ticketbalies. Hier gaat het per maatschappij. Ik dus random naar een hokje gelopen, zegt de vrouw om 11 uur. Voor de bus van 10 uur moest ik het hokje ernaast zijn. Ik daar een kaartje besteld, toen kwam ik erachter dat het een andere maatschappij was dan ik gezien had. Maarja niks aan te doen. Het zijn lekkere brede stoelen, per rij staan er 3 in plaats van zoals bij ons 4. Ik had 2 stoelen voor mezelf dus ik zat helemaal ruim.
Na een uur stopte de bus en riep de chauffeur iets in het Maleisisch en iedereen ging uitstappen. Ik dacht wat krijgen we nu weer. De passagier achter mij zag mijn verbaasde blik en zei dat we van bus moeten wisselen. Ruim een uur later kwamen we aan in Kuala Lumpur. Bijna iedereen stapte uit. Ik zag het al weer helemaal voor me dat ik helemaal niet had moeten overstappen. Ik vroeg het aan de chauffeur maar die snapte het niet. Gelukkig weer een behulpzame andere passagier die mij hielp en zei dat ik kon blijven zitten.
Uiteindelijk kwam de bus aan om 18.45 in Butterworth. Even gezocht hoe ik bij de ferry kon komen (dat moest via een shuttle bus waar ik dus eerst gewoon voorbij liep). Half uurtje met de ferry, 15 minuutjes lopen en uiteindelijk half 9 in het hostel.
Ik zit op een kamer met 4 personen. Spullen gedropt, er was niemand toen en wat gaan eten. Aangezien ik honger had ben ik het eerste Chinese tentje binnen gelopen waar een hoop Chinezen zaten. Restaurantje zonder kaart waar je gewoon 1 set besteld. Het bleek uiteindelijk koay teow soup, wie kent het niet?
Nu weer terug in het hostel. Morgen beginnen met het ontdekken van George Town (de plaats waar ik zit) en de 2 dagen erna Penang ontdekken (het eiland).

  • 15 Augustus 2017 - 18:06

    Joan.:

    Jeetje Frank wat een beleving die reis van jou.
    Ik kan hier nog niet eens van A naar B zonder fatsoenlijke TomTom of iets. Petje af voor je onderneming.

  • 15 Augustus 2017 - 18:31

    Corrie:

    Hoi Frank,wat zal jij een indrukken opdoen,en veel beleven.Stoer hoor!
    Weer een mooi verslag,we zijn er gewoon een beetje bij.

  • 15 Augustus 2017 - 18:32

    Corrie:

    Hoi Frank,wat zal jij een indrukken opdoen,en veel beleven.Stoer hoor!
    Weer een mooi verslag,we zijn er gewoon een beetje bij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Malakka

Frank

Actief sinds 15 Juli 2017
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 5733

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2017 - 02 September 2017

Backpacken door Maleisië

Landen bezocht: