Duiken bij de Perhentians - Reisverslag uit Kuala Besut, Maleisië van Frank Kievit - WaarBenJij.nu Duiken bij de Perhentians - Reisverslag uit Kuala Besut, Maleisië van Frank Kievit - WaarBenJij.nu

Duiken bij de Perhentians

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

28 Augustus 2017 | Maleisië, Kuala Besut

Eigenlijk zou ik de dagen op Perhentian in 1 zin kunnen omschrijven. Ik heb er mooie duiken gemaakt, heerlijk gegeten en voor de rest samen met andere uit het hostel gerust. (En door slechte wifi tussendoor niks kunnen schijven).

22 augustus
Half 8 opgestaan. Eerst bij een restaurantje roti gegeten voor ontbijt en daarna richting Perhantians. Vervoerd in een klein bootje en na ruim een half uur er aangekomen. Eerst 10 minuten lopen om bij Long Beach uit te komen. Ik had een hostel gezien die goed zou moeten zijn, aan het einde van het strand. Na nog 10 minuten lopen over het strand in de volle zon erachter komen dat het wordt verbouwd. Kon ik terug. Het eerste wat ik zag binnen gegaan. Is een duikhostel, prima dus. Hier gelijk mijn duiken geboekt.
Daarna over Long Beach gelopen en weer de weg terug naar Coral Beach gelopen. Daar rondgekeken en weer terug. Er is echt heel weinig te doen op het eiland behalve snorkelen, duiken en niksen.
Ik kon ervoor kiezen om als eerste duik een opfriscursus te doen of voor een makkelijke duik te gaan. Gegaan voor de makkelijke duik (als de gids het dan niks had gevonden had ik alsnog de opfriscursus moeten doen). Voor de duik moesten we 5 minuten met een boot. Tegen de tijd dat we beneden waren had ik het gevoel weer helemaal te pakken. Leuke duik gemaakt en de gids heeft een 'go' gegeven zodat ik naar alle plekken gaan waar ze heen gaan om te duiken.
's Avonds bij een restaurantje aan het strand gegeten. Het zijn 5 precies dezelfde tentjes naast elkaar met precies dezelfde kaart en dezelfde prijzen. Lekkere garnaaltjes op. Daarna terug naar mijn kamer gegaan en besloten vanavond echt een keer op tijd te gaan slapen.

23 augustus
Eerst een ontbijtje. Helaas was de Roti Canoi op dus maar voor een omelet gegaan. Daarna gaan duiken. Naar het Vietnamese wrack. Normaal is het sterkte stroming en weinig zicht. De stroming viel mee dus was het zicht ook oke. We waren net beneden toen we te maken kregen met een boze triggerfish. Na een paar keer tegen mijn flippers aangebotst te hebben besloot hij maar weg te gaan. We zijn om het wrack heen geweest en daarna nog onder het wrack door.
Terug aan land nog een hapje gegeten en toen klaar maken voor de tweede duik. Mooie duik en een schildpad gezien. Ondanks dat ik goed smeer toch rood geworden op de boot. Daarna bij een restaurantje een heerlijke fruitjuice gedronken.
Terug in mijn kamer heb ik twee nieuwe roomies, uit Brazilië en Mexico. Toen ik even later aan het eten was kwamen zij er gezellig bij zitten. De Braziliaanse had met een Nederlandse in Kuala Lumpur op een kamer gelegen en zij kwam toevallig voorbij lopen. Eerst met zn 4e bij het restaurant gezeten. En daarna nog even een drankje gedaan op het strand.

24 augustus
Na een ontbijtje (weer eens Roti Canai) weer duiken. Naar een plek met heel veel vissen. Er zwemmen veel scholen vissen en we hebben een haai gezien.
Na een snelle lunch klaar maken voor de volgende duik. Plek met veel stenen en rotsen waar we ook onder door konden. Het was een soort van grotduik.
Na de duik een sapje gedronken bij een restaurant (had ik gelijk even  (slechte )wifi) en nog even op de kamer gerust. Ondertussen ligt mn hele bed vol met zand en het kan me eigenlijk weinig schelen merk ik. Het heeft ook wel wat. 's Avonds lekkere mie op en daarna nog even op het strand gezeten en een drankje gedronken. We zaten nog maar net en een local vroeg of we wiet wilde. Volgens hem mag het op het eiland. Maar ik zag geen enkele toerist die het aandurfde. Even later begon het te regenen waardoor we allemaal knus onder een afdakje zaten. Het was weer een gezellige avond.
25 augustus
Vandaag staan er 3 duiken op de planning. In de ochtend naar een oud schip. Daar rondom geweest en erin. In de middag naar een plek met veel koraal. Helaas 2 vervelende mensen in de groep die te veel aandacht nodig hadden. Toen ze aan het einde vertelde dat ze een haai hadden gezien had de gids het niet meer. Ze vond ze veel te vervelend en egoïstisch (had ze gelijk in). We hebben er wel veel vissen gezien en een paar inktvissen.
Na de duik eerst ergens wat gaan drinken. Daarna moesten degene waarmee ik zat nog wat theorie doen en heb ik een beetje een plan gemaakt voor de dagen na Perhentians. Na een snack klaar maken voor de nachtduik. Naar een plek waar 3 bootjes zijn gezonken. Haai en schildpad gezien en ook door 1 van de boten heen gegaan. Het was echt geweldig!

26 augustus
Voor de ochtendduik zijn we met 3 en een gids/instructrice. We zijn alledrie advanced en omdat we allemaal al met de gids hebben gedoken kent ze ons en hebben we maar een korte briefing. In het water hebben we een hele relaxte duik. Volgens de gids was het zo relaxt dat ze zich bijna afvroeg wanneer het mis zou gaan. Echt een topduik was het. Een aantal haaien gezien en murenes die op zoek waren naar een nieuw hol.
Voor de middagduik naar een plek waar we op zoek gaan naar een ander soort haai. Aan het einde van de duik zien we die zwemmen. De rest van de duik veel vissen en mooi koraal gezien.
Nadat we 's avonds gezellig een hapje hadden gegeten was mijn energie volledig op. Om 10 uur ben ik mijn bed in gekropen. Vannacht had ik de kamer voor mij alleen.

27 augustus
Vandaag mijn laatste duik. We zijn met 3 incl. gids. Naar een wrack. Boven het wrack was het zicht prima. Beneden maar 1 meter. Beneden hebben we 3 sepia's gezien en een soort steenvis die ze al meer dan een jaar niet meer hadden gezien. Boven het wrak waren wel duizenden vissen te zien. Scholen met onder andere baracudas en inktvissen. En toen zat mijn laatste duik erop.
In de middag met iemand uit het hostel geluncht. Daarna mijn definitieve plan gemaakt, naar de Taman Negara. Busticket gekocht en alvast mijn tas een beetje klaarmaken dat dat niet morgenochtend vroeg hoeft.
Ik loop al een dag of 4 op blote voeten en heb geen slipper of schoen aangehad. Slippers stonden niet in het schoenenrek, dus waarschijnlijk of bij een restauant of 's avonds op het strand laten staan. Lekker handig weer. 'S avonds een hapje gegeten met 2 Chilenen en daarna bij het hostel nog even lekker buiten gezeten.

28 augustus
De wekker gaat om 6.45. Na douchen en alles ingepakt klaar om naar de boot te gaan: keiharde regen. Dus door de regen naar de boot gelopen. Daar even gewacht. Met de boot overgegaan. Nu wachten op mijn ontbijtje (met wifi) en dan over een uur met de bus naar Taman Negara.

  • 28 Augustus 2017 - 07:05

    Corrie:

    Hoi Frank,

    Wow,mooie duiken gemaakt,deze keer veel onder water gezien en wat een gezelligheid.
    Weer genoten van je verhaal!Fijne reis verder

  • 28 Augustus 2017 - 08:27

    Joan:

    Hoi Frank. Fijne weer wat van je te horen (lezen)
    Je hebt onderhand zelf schubben, zoveel heb je onder water gezeten.

  • 28 Augustus 2017 - 08:36

    Annelotte:

    Super Nice Frankie!

  • 28 Augustus 2017 - 22:23

    Liesbeth:

    Goed zo jongen... Zoek jij maar uit waar wij onze volgende duikvakantie gaan doorbrengen.. Groetjes, Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Besut

Frank

Actief sinds 15 Juli 2017
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 5750

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2017 - 02 September 2017

Backpacken door Maleisië

Landen bezocht: